Թուրքիայի արտգործնախարար Հաքան Ֆիդանը երեքշաբթի հայտարարել է, որ Ռուսաստանի և ՈՒկրաինայի պատվիրակությունների միջև բանակցությունները տեղի կունենան այս շաբաթ՝ Ստամբուլում, և Թուրքիան ակնկալում է, որ երկխոսությունը կշարունակվի։ Թուրքական պատվիրակությունը ևս ներկայացված կլինի Ստամբուլում անցկացվելիք բանակցություններին։               
 

«ԱԴՐԲԵՋԱՆԸ ՉՈՒՆԻ ԵՐԱՇԽԻՔՆԵՐ, ԱՅԴ ՊԱՏՃԱՌՈՎ ԷԼ ՊԱՏԵՐԱԶՄ ՉԻ ՍԿՍՈՒՄ»

«ԱԴՐԲԵՋԱՆԸ ՉՈՒՆԻ ԵՐԱՇԽԻՔՆԵՐ, ԱՅԴ ՊԱՏՃԱՌՈՎ ԷԼ ՊԱՏԵՐԱԶՄ ՉԻ ՍԿՍՈՒՄ»
17.09.2010 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հարցերին պատասխանում է ԱԺ «Ժառանգություն» խմբակցության պատգամավոր ԱՐՄԵՆ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԸ
-Ինչո՞ւ էիք մեկնել ԱՄՆ, ի՞նչ ծրագրով ու ի՞նչ նպատակով:
-Հրավերն ԱՄՆ-ի պետդեպարտամենտի կողմից էր, նպատակը օրենսդիր աշխատանքի և կառավարման համակարգի հետ ծանոթացումն էր, Հայաստանից մասնակցում էինք ես և Արտակ Դավթյանը: Ծրագիրը բավականին հագեցած էր, մեծ թվով հանդիպումներ էր ընդգրկում` պետդեպարտամենտի, նահանգների կոնգրեսականների, դատախազների, լոբբիստական կազմակերպությունների, քաղաքացիական հասարակության: Հանդիպումներ ունեցանք հայկական տարբեր կազմակերպությունների և առաջնորդարանի ներկայացուցիչների, շարքային ամերիկացիների հետ:
-Օրենսդիր աշխատանքում ի՞նչ նմանություններ ու տարբերություններ կան:
-Ընթացակարգային առումով նմանություններ կան, բայց որոշումների ընդունման մեխանիզմների տարբերությունները մեծ են: ԱՄՆ-ի Կոնգրեսը հզոր կառույց է, որ ակտիվ մասնակցություն ունի նաև արտաքին քաղաքականությանը: Օրինակ, ԱՄՆ-ի դեսպանների նշանակումը իր վետոյով մեկ սենատոր կարող է կասեցնել, նախագահը կարող է իր որոշումով ներկայացուցիչ նշանակել, բայց սովորաբար ԱՄՆ-ի նախագահներն այդ իրավունքից չեն օգտվում` Կոնգրեսի հետ հարաբերությունները շատ ավելի կարևոր են: ԱՄՆ-ում որոշումները որպես օրենք փոխզիջումներով են ընդունվում, և քաղաքական մեծամասնությունը փոքրամասնության հետ փորձում է փոխզիջումների գնալ: ԱՄՆ-ում լավ կայացած է քաղծառայության համակարգը, տարբեր կուսակցություններ իշխանության գալով` կարող են փոփոխություններ կատարել, բայց այդ քայլին հազվադեպ են դիմում, որովհետև գնահատում են աշխատակիցների բարձր պրոֆեսիոնալիզմը, և նման ավանդույթ չկա: Աշխատանքի գնահատման չափանիշը մասնագիտական կարողություններն են: ԱՄՆ-ի պետական կառավարման համակարգը ձևավորված է նահանգների և համայնքների հիման վրա, բոլոր նահանգներից սենատորները հավասարաչափ են ընտրված` երկուական, իսկ կոնգրեսականներն ընտրվում են ըստ բնակչության թվի: Նևադայում հանդիպումներ ունեցանք գլխավոր դատախազի տեղակալների հետ: ԱՄՆ-ի դատավորներին և մի քանի նահանգներում դատախազներին ընտրում է ժողովուրդը: Կառավարման համակարգի ամբողջ էությունը հակակշիռների և զսպումների մեխանիզմի մեջ է:
-Առանց ընտրակեղծիքների՞:
-Ընտրական հանձնաժողովների հետ ևս հանդիպումներ ունեցանք` ԱՄՆ-ի կենտրոնական և նահանգային ընտրական հանձնաժողովներում: Մեր ընտրական համակարգից ամերիկյանը տարբերվում է. դաշնային կենտրոնական ընտրական հանձնաժողովը սահմանափակ լիազորություններ ունի, հետևում է նախագահի ընտրության ֆինանսական կողմին, հիմնական ընտրությունները կազմակերպում են նահանգների ընտրական հանձնաժողովները: Երբ Ձեր հարցադրմանը նման հարց տվեցի, հայացքներից հասկացա, որ հարցը չեն հասկանում, իմաստ չեն տեսնում ընտրակեղծիքի համար: Եթե մենք կարողանանք Հայաստանի ընտրական գործընթացներն էլ կատարելագործել, քաղաքական օրակարգի բազում հարցեր դուրս կգան կամ այլ լուծումներ կստանան: Հատկապես կարևոր է դատական համակարգի անկախությունը, ընտրովիությունը դատավորներին այդ հնարավորությունը տալիս է: Նահանգապետի ձևավորած մարմինը վերահսկում է դատավորների աշխատանքը և կարող է կասեցնել նրա գործունեությունը, բայց նման դեպք չի եղել: Մեր հեռախոսային արդարադատության համակարգի հետ ոչ մի համեմատություն: Եվս մի տարբերություն մեզնից` ԱՄՆ-ի կառավարման համակարգը առավելագույն հնարավորություններն է ստեղծում տնտեսության զարգացման համար:
-Օվկիանոսը մեղմորեն հատելով` հասնենք Հայաստան, բացակայությունից հետո ո՞նց գտաք Ձեր հայրենիքը:
-Բացակայությունս այնքան տևական չէր` 21 օր, որ մեծ փոփոխություններ գտնեի, նույն ընթացքով շարժվում ենք: Ցավոք: Դեռ մեկնելուցս առաջ իմացա, որ իշխանությունները նոր ական են տեղադրում` ի դեմս նոր Ընտրական օրենսգրքի, որը ներկայացվել է Վենետիկի հանձնաժողովին: «Ժառանգությունը» և ՀՅԴ-ն համատեղ հայտարարություն են ուղարկել Վենետիկ, որ նախագիծը բացառապես իշխանական է: ԵԽ տարբեր բանաձևերում արձանագրված քաղաքական հորդորները, որ ընտրական բարեփոխումները պետք է ընդդիմության հետ համատեղ աշխատանքի արդյունք լինեն, լրիվ անտեսված են, թեպետ ընդդիմությունը պատրաստակամ է աշխատել: 2008-ին աշխատանքային խումբ ստեղծվեց, որի նիստերին, օրինակ, ես մասնակցել եմ, հետո աշխատանքներն ընդհատվեցին, թեպետ որոշ հարցերի շուրջ համաձայնություն ձևավորվել էր: Մենք կարծում ենք, որ հերթական ընտրությունները պիտի լինեն բացառապես համամասնական ընտրակարգով, իշխանությունները կողմ են մեծամասնական ընտրակարգի պահպանմանը: Ես համոզված եմ, որ Ընտրական օրենսգրքի առաջարկվող «բարեփոխումները» հերթական իմիտացիան են, ոչ մի փոփոխություն չեն բերելու: Իշխանություններին պետք է դրական եզրակացություն կորզել Վենետիկից և հերթական իմիտացիան կազմակերպել:
-Ձեր կարծիքով` ինչի՞ն է ուղղված ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի գործունեության ակտիվացումը` հայտարարություն, այցերի հաճախացում, Աստանայում եզրափակիչ հաշվետվության ներկայացում... Այս արագացումը ինչ-որ արդյունք կարո՞ղ է բերել:
-Արմատական փոփոխություններ հազիվ թե տեսնենք, հայտարարություններ նախկինում էլ եղել են, մի քանի անգամ: Բանակցությունները շարունակվում են, բայց չեմ կարծում, թե արդյունքները շոշափելի են լինելու: Ադրբեջանն իր համար բավականին ճիշտ քաղաքականություն է վարում, որին մենք չենք փորձում դիմակայել: Միջազգային կառույցներում ընդունված ու ընդունվող բանաձևերը, որ Ադրբեջանի համար ընդհանուր համայնապատկեր են ապահովելու իրավական ու քաղաքական որոշումներ ձեռքբերելու համար, մտահոգության առարկա պետք է լինեն Հայաստանի իշխանության համար:
-Տարբեր տրամաչափի քաղաքական գործիչներ պարբերաբար հավաստում են, որ այդ կարգի որոշումները իրավական հետևանքներ չունեն, կատարման պարտադիր ուժ չունեն, վտանգ չեն ներկայացնում։
-Եթե հայկական կողմը կարողանար մի քանի «իրավական ուժ չունեցող», «անվտանգ», «քաղաքական հետևանքներ չունեցող» որոշումներ անցկացնել, շատ լավ կլիներ: Գուցե իրավական առումով այս պահին նման որոշումները ուժ չունեն, բայց քաղաքական առումով ծանրակշիռ փաստաթղթեր են: Հակամարտությունների պարագայում, որպես կանոն, լուծումները ոչ թե իրավական, այլ քաղաքական դաշտում են լինում:
-Փաստորեն, Ադրբեջանն աշխատում է երկու ուղղությամբ և փորձում է Մինսկի խմբի գործունեությանն այլընտրանքային հիմք ստեղծել` միջազգային կառույցներում կուտակելով իր օգտին փաստաթղթեր, և շարունակում է ռազմական միջադեպերի պրակտիկան: Հայաստանը համարժեք չի պատասխանում` իրեն իրավունք վերապահելով միայն կանխելու միջազգային կառույցներում փաստաթղթերի ընդունումը, որը հիմնականում չի հաջողվում, ռազմական ագրեսիայի դեպքում էլ միայն պաշտպանվում է: Որքանո՞վ է պաշտպանական տակտիկան արդարացված և արդյունավետ:
-Այդ քաղաքականությունն արդարացված չէ, բայց Հայաստանը, դժբախտաբար, չունի Ղարաբաղի առնչությամբ մշակված քաղաքականություն:
-Դուք ուզում եք հավատացնել, որ 20 տարին չի՞ հերիքել ամենակենսական հարցում քաղաքականություն մշակելու համար:
-Այո, այո, ՀՀ արտգործնախարարը չասա՞ց, որ մենք այդ քաղաքականության մշակման փուլում ենք: Մենք գործնականում վարում ենք իրավիճակային քաղաքականություն: Ադրբեջանի երկկողմանի քաղաքականությունը որոշակի չափով շանտաժ է միջազգային գործընկերներին` եթե մեր պահանջները չկատարվեն, պատերազմի կդիմենք: Դիվանագիտական ճակատում մենք մեծ բացթողումներ ենք ունենում, Ադրբեջանն ակտիվ աշխատում ու արդյունքների է հասնում, բարեբախտաբար, ռազմական առումով մենք միշտ արժանի հակահարված ենք տալիս և ավելի շահեկան վիճակում ենք: Հանրահայտ է, որ սխալ է խնդիրը զինվորականների ու զինվորների լուծմանը թողնելը, դիվանագիտական քայլերով պետք է համաչափություն ապահովվի: Եթե Ադրբեջանը բանակցությունների իմիտացիա է անում, տարբեր բանաձևեր է անցկացնում, ռազմատենչ հայտարարություններ հնչեցնում, Հայաստանը բոլոր իրավունքներն ունի հենց այս պահին ճանաչելու Լեռնային Ղարաբաղի անկախությունը:
-Իսկ եթե դա բանակցային գործընթա՞ցը խափանի:
-Եթե բանակցությունները լինեին արդյունավետ և ադրբեջանական կողմը իսկապես բանակցեր, ոչ թե իմիտացիա աներ, այդ հարցը կարող էր քննարկվել: Լեռնային Ղարաբաղի անկախության ճանաչումը «Ժառանգության» համար ոչ թե տակտիկա է, այլ ստրատեգիա:
-ԼՂՀ ճանաչումը ստատուս քվոն չի՞ խախտի:
-Չի կարող խախտել, եթե Ադրբեջանը մի փոքր շանս ունենար ռազմական ճանապարհով հաջողության հասնելու, վաղուց այդ քայլին դիմել էր: Պարզ է, որ նրանք դիվանագիտական կարգավորում չեն ուզում, այլապես նման բանաձևեր չէին առաջադրի միջազգային կառույցներում, ռազմական բյուջեն այս մեծության չէին հասցնի: Նրանք ոչ միայն նավթադոլարներն են այդ գործին ծառայեցնում, այլև արտասահմանում գումարներ են հանգանակում ռազմական տեխնիկա գնելու համար: Ադրբեջանը բազմաթիվ կետերով խախտել է սովորական սպառազինությունների մասին եվրոպական կոնվենցիան, այսինքն` մտքում, այնուամենայնիվ, ռազմական լուծումն ունեն:
-Զինվորն ասպարեզ է մտնում, երբ քաղաքական գործիչը հեռանում է, պատերազմը դիվանագիտության վերջն է: Հնարավո՞ր է, որ այս հարցը վերջնականապես զինվորը լուծի:
-Ադրբեջանը տոգորված է այդ ցանկությամբ:
-Նույնիսկ ֆինանսատնտեսական ծրագրերը, քաղաքական գործընկերների հետ հարաբերությունները վտանգելո՞ւ գնով: Ադրբեջանն այդ քայլին կգնա, եթե 100 տոկոսով համոզված լինի հաղթական արդյունքի մեջ, կա՞ն երաշխիքներ:
-Չունի Ադրբեջանը նման երաշխիքներ, այդ պատճառով էլ պատերազմ չի սկսում: Մենք ունենք քաղաքական լծակներ, մեր քաղաքական լծակներից մեկը կլիներ, եթե Հայաստանի իշխանությունները խոցելի չլինեին: Հայաստանի իշխանությունները 1996 թվականից ունեցել են ներքին լեգիտիմության խնդիր, որը միջազգային գործընկերներն օգտագործել են պարբերաբար և օգտագործում են: Բացի այդ, մենք արդյունավետ չենք օգտագործում սփյուռքի հնարավորությունները` սփյուռքը դիտարկելով որպես ֆինանսական աղբյուր, բայց ոչ Հայաստանի ակտիվ գործընկեր: Ի վերջո, պատերազմը կանխող գործոն է նաև այն, որ Ալիևը չի ցանկանում զրկվել իր հարստությունից: Պատերազմը, բնականաբար, նշանակելու է նավթադոլարների շրջանառության կանգ...
-Անցած տարվա իրադարձությունները վկայեցին, որ սփյուռքի թիվ մեկ խնդիրը մնում է ցեղասպանության ճանաչումը, բայց...
-Ես համաձայն չեմ, որ սփյուռքը մեկ խնդիր ունի, այդ խնդիրը մեկ դարի պատմություն ունի, բայց արդյո՞ք մենք սփյուռքը դիտարկել ենք իբրև գործընկեր:
-20 տարին բավարար ժամանակ չէ՞ր, որ և՛ Հայաստանում, և՛ սփյուռքում ձևավորվեր այն գիտակցությունը, որ ունենք երեկվա` պատմական խնդիր, և ունենք այսօրվա` ներկա խնդիր, և ազգային միասնական ներուժը պետք է նպատակամղել ոչ միայն անցյալի, այլև ներկայի խնդրի լուծմանը: Մասնավորապես` Ղարաբաղի հարցի:
-20 տարի վարվել է այս քաղաքականությունը, նման խնդիր չի դրվել: «Ժառանգությունը», ի դեմս Րաֆֆի Հովհաննիսյանի, հետևողական քաղաքականություն է վարում. 1992-ից սկսած Րաֆֆի Հովհաննիսյանը կողմ է եղել ԼՂՀ ճանաչմանը, և դա դարձել է «Ժառանգության» քաղաքական ուղեգծի մաս: Մենք ունենք հետևողական քաղաքականություն, իշխանությունը մե՛կ անկախությունն է նախընտրում, մե՛կ միացումը, մե՛կ հայ-թուրքական մերձեցումը, մե՛կ հիշում է, որ թուրքը նույն թուրքն է... Գերտերություններից որ մեկը ինչ շշնջա Հայաստանի իշխանությունների ականջին, չունենալով ներքին դիմադրողականություն` իշխանությունները այդ տեսակետն էլ իրականացնում են:
-Ռուսական ռազմաբազայի գործունեության ժամկետը երկարացնելը իրավիճակայի՞ն էր, թե՞ ստրատեգիական:
-Իրավիճակային, ոչինչ չստանալով հայ-թուրքական սիրախաղից, իշխանությունները հայտնվեցին վակուումային իրավիճակում և գնացին այդ քայլին:
-Համաձայնագիրը ռուսների՞ն է շահավետ, թե՞ մեզ:
-Իհարկե` ռուսներին: Ես չեմ մեղադրում ռուսական կողմին, ինչպես ցանկացած պետություն, Ռուսաստանն առաջ է մղում իր շահերը: Ես խնդիր ունեմ իմ երկրի իշխանությունների հետ, որ չեն կարողանում Հայաստանի պետական և ազգային շահը պաշտպանել:
-Այո՞, բայց չէ՞ որ արձանագրությամբ հենց Հայաստանի շահն է պաշտպանվում` ազգային անվտանգությունը:
-18-րդ դարում Ռուսական պետությունը հաղթել է Կովկասյան ճակատում, պարտվել Բալկաններում, հետո կովկասյան հողերը վերադարձրել է և վերցրել Բալկաններինը: Հետևանքը եղել է 70-ական թթ. աբդուլհամիդյան ցեղասպանությունը: Առաջին աշխարհամարտի ժամանակ հայկական տարածքների բնակչությունը որևէ կերպ չպաշտպանվեց, համաշխարհային հեղափոխության արտահանման ջատագով Լենինն այնքան զենք մատակարարեց Քեմալ Աթաթուրքին, որ մենք այսօր չունենք Արևմտյան Հայաստան: Սովետական իշխանության օժանդակությամբ Քեմալ Աթաթուրքը ոչ միայն Արևմտյան, այլև Արևելյան Հայաստանից մի զգալի հատված հատեց... Ես ականատես եմ եղել «Կոլցո» օպերացիային, որ ռուսական զորքն էր իրականացնում: Արցախյան պատերազմում Ռուսաստանը ոչ միայն հայկական կողմին էր զենք տալիս, այլև նույն չափով` Ադրբեջանին: Հենց վերջերս Ռուսաստանը Ս-300 հրթիռներ վաճառեց իր ստրատեգիական գործընկեր Ադրբեջանին: Գուցե Ռուսաստանը ինչ-որ պահի ադրբեջանական գազը կգերադասի Հայաստանի հետ դարավոր բարեկամությունից: Ես չգիտեմ` որ պահին ի՞նչ կթելադրի ռուսական շահը, և արդյո՞ք Հայաստանը ևս մեկ անգամ իբրև մանրադրամ չի օգտագործվի: Պայմանագրի հետ կապված բազում խնդիրներ կան, և հատկապես ժամկետը` 21-րդ դարում 49 տարով պայմանագի՞ր...
-5 տարով ընտրված նախագահը 49 տարով պայմանագիր կնքելու իրավունք ունի՞: Հարցը միայն Հայաստանին չի վերաբերում:
-Հայաստանի բազաները չեն Ռուսաստանում, Ռուսաստանի բազաներն են Հայաստանում, ընդ որում` ձրի, Մեդվեդևի համար ի՞նչ խնդիր կա: Իսկ Սերժ Սարգսյանը պայմանագիր կնքելուց առաջ որևէ քաղաքական ուժի, հասարակության հետ ոչ մի քննարկում չի անցկացրել: Սա այս իշխանության ոճն է` գիշերը քնում ենք, առավոտյան տեղեկանում, որ հայ-թուրքական բանակցություններ են վարվում, նախաստորագրված արձանագրություններ կան...
-Առաջարկում եք գիշերները չքնե՞լ:
-Անքնությունը ոչ մեկին ճիշտ ճանապարհ ցույց չի տվել, բայց հասարակության հետ որևէ կարևոր խնդրի քննարկումը այդ խնդրի լուծումը դարձնում է ընկալելի և ընդունելի: Հայաստանում չկա համակարգված քաղաքականություն, կա անձնավորված և իրադարձային քայլերի պրակտիկա:
Զրուցեց Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1906

Մեկնաբանություններ